ÚVODNÍ STRANA: / JAK SE STÁT FRANŠÍZANTEM / PŘÍBĚHY FRANŠÍZANTŮ / Přečtěte si příběhy franšízantů

Michal Koubek: Klienti začali brát finance mnohem vážněji

K práci finančního poradce přilákal Michala Koubka před 15 lety rozjezd důchodové reformy, ve které viděl obchodní příležitost. Dnes je franšízantem OK Pointu Praha 3 – Žižkov a regionálním ředitelem seniorem společnosti Broker Consulting. I po těch letech ho práce baví, a to čím dál více. Dává mu smysl i energii.

Jaká byla vaše osobní cesta k pozici ředitele Broker Consultingu a franšízanta OK Pointu? A co vás přivedlo k práci finančního poradce?
 
Do Broker Consultingu jsem nastoupil před 15 lety. Přitahovala mě příležitost připravované důchodové reformy, že lidi budou muset převzít odpovědnost do vlastních rukou a na důchod si spořit sami. Když to potřebují miliony lidí, je dobré být u toho. Víme, že k žádné skutečné reformě zatím nedošlo, tak jsme si pro naše klienty zavedli Finanční plánování sami. Začátky nebyly jednoduché. Na jedné straně přesvědčit klienta k dlouhodobému spoření/investování a na druhé straně to produktově zvládat. Dnes naše provizní koláče jasně ukazují složení příjmů ze čtyř základních oblastí. Přibližně čtvrtina z investic, čtvrtina z realit, čtvrtina z úvěrů a poslední čtvrtina z pojištění. To samozřejmě bez rezervotvorné složky, takže tzv. rizikové životní pojištění.
 
A odkdy máte svoji franšízu?
 
Moje první franšíza byla před čtyřmi lety v Karlových Varech, odkud pocházím. Mám tam parťáka Jardu Metličku, s nímž jsme do toho šli společně. Letos v březnu jsem mu franšízu přenechal. Tady na Žižkově jsem si otevřel vlastní téměř před třemi lety. S provozem mi pomáhá moje přítelkyně Renča Zápotočná, která dělá výkonnou ředitelku. Podpořil jsem ale i schopné lidi ve svém ředitelství, aby si mohli otevřít také svoji vlastní. Takže mám na starosti ještě franšízy v Mladé Boleslavi a Kralupech nad Vltavou, kancelářské pobočky a také nějaká klientská centra, v Praze, Turnově a v Příbrami.
 
Jakou podporu vám poskytuje Broker Consulting a jak funguje spolupráce?
 
Podpora je skvělá. Jsem tu přes 15 let, a to nejlepší teprve přichází! Máme skvělé vztahy v širším vedení, je to skoro takový rodinný podnik. Sdílíme spoustu věcí, podporujeme se navzájem. To se třeba projevilo na jaře v době karantény, kde jsme na rozdíl od mnoha ostatních firem vykazovali nárůsty. Umíme se vzájemně podpořit, inspirovat a sdílet zkušenosti.
Když si už člověk myslí, že všechno umí a zná, tak náš zakladatel Petr Hrubý s generálním ředitelem Vilémem Podliskou něco vymyslí – a člověk se zase začíná učit novým věcem. To vám nedovolí vyhořet. Naopak! Tahle práce mě baví čím dál více!
 
Co je podmínkou takového manažerského úspěchu, jako je ten váš?
 
Je důležité brát to vážně, vidět v tom budoucnost a svým vlastním přístupem přitahovat podobné lidi, a ty podporovat. Já buduji svůj tým na vztazích a podpoře.
 
Získal jste spoustu ocenění, co považujete za svůj největší úspěch – a naopak neúspěch?
 
Jedna věc je mít úspěch, ale těžší je to zopakovat. Já jsem držák, 15 let se držím mezi nejlepšími. Téměř každý rok při oceňování v rámci společnosti jsem tzv. na pódiu. A když někdy náhodou ne, nevzdávám se, takže vzápětí následuje enormní růst. Majitel firmy Petr Hrubý o mně říká, že jsem jako kočka, která má spoustu životů. Dokázal jsem překonat spoustu překážek tam, kde by to jiní vzdali. A to mi pomohlo vyrůst a posunout se dál.
 
Jak jste připraveni na podzimní vlnu covid-19? A co nyní s klienty nejčastěji řešíte?
 
Klienti začali brát finance mnohem vážněji, řeší více svoji ochranu a ochranu svého zdraví. Chtějí mít jistotu, že jejich pojistka je opravdu ochrání a nebude plná výluk. Dále potřebují klienti řešit finanční rezervy a odklady splátek. Snažíme se jim vysvětlit, že pokud není odklad splátek nezbytně nutný, ať to nedělají. V budoucnu by se jim to mohlo vymstít. To jim většinou v jejich bankách neříkají. A s lidmi, kteří peníze mají, řešíme investice a zhodnocení majetku. Celkově pak upravit takto: Investujeme do portfolií či jednotlivých fondů nebo do investičních nemovitostí. A vybírat je fakt z čeho. Na trhu je k dispozici přes 1000 otevřených podílových fondů s různým zaměřením a co se týká nemovitostí, tak momentálně máme 96 developerských projektů, takže nemusíme nikomu nic nutit. Buď to máme „na skladě“, nebo to „naskladníme“. Pravda ale je, že investiční nemovitost není pro každého.
 
Mluvíte o investičních nemovitostech. Nabízíte i běžné reality?
To je další výhoda naší firmy, máme unikátní spojení právě segmentu financí a realit (Finance & Reality = Spolu). Občas si sice přizveme specializovaného odborníka, ale i tak máme celý obchodní proces pod kontrolou. Neodevzdáváme klienta někomu jinému, třeba hypotečnímu poradci. Včas umíme zjistit bonitu a další věci. A toho si prodávající hodně cení. U zmiňovaných 96 developerských projektů jsme zvyklí se dělit. Nejen si je sdílet, ale běžně si dělíme provizi půl na půl, a o to dříve se uskuteční obchod. To pak přiláká další a další developery, protože s námi mají větší šanci to dříve zvládnout. Já nejsem úplně typický realiťák, ale prodal jsem třeba přes stovku investičních nemovitostí. S klienty totiž řešíme peníze na jejich důchod, tzv. rentu. Toho lze dosáhnout například dlouhodobým pravidelným investováním, anebo právě prostřednictvím investičních nemovitostí. A my pro ně máme širokou nabídku, v Praze i v regionech, stejně tak rekreační investiční nemovitosti. To se jim líbí.
Také s nimi probírám, že nejhorší je mít málo diverzifikované portfolio. Dříve nebo později přijde nějaký problém a vlastník pak zahořkne. V tomto ohledu zastávám pravidlo „šesti“. Jedna nemovitost vydělává na náklady, druhá je rezerva pro každý případ, ty další vydělávají na onu rentu. A těm, kteří nemají tolik peněz, nabídneme nemovitosti v regionech, kde mohou mít za cenu jednoho pražského bytu třeba dva, tři. V tom je výhoda celorepublikového působení Broker Consultingu.
 
Kolik máte zaměstnanců či spolupracovníků? A jak jste si poradili s regulací ČNB, byli jste úspěšní ve zkouškách?
 
V týmu máme lidi, kteří jsou zvyklí se učit, takže až na pár výjimek už všichni zkoušky mají. Zkoušky pročistily trh, což je dobře. Co se týká zaměstnanců, můžeme zaměstnávat i obchodníky, ne jen asistentky. Takže já sám mám okolo 10 zaměstnanců, v rámci ředitelství to je asi 40 obchodníků a zhruba stejný počet dalších zaměstnanců. Bez asistentky dnes nelze řešit dobré a komplexní služby.
 
Jak vidíte roli finančních poradců budoucnosti? Mohli by třeba nahradit pobočky, které teď banky zavírají? Anebo lidé skutečně budou řešit své finance online?
 
Tady je skvělá role našich OK Pointů, jejichž počty se zvyšují, zatímco banky mezitím zavřely 20 až 30 procent svých poboček. Takže jdeme vlastně proti proudu. Lidé nechtějí, aby jim někdo cpal nějaký produkt, navíc jen jedné instituce. Chtějí komplexnost. Možnost si vybrat a porovnat. Nechtějí mít každý rok jiného bankéře, jak to mnohde chodí. Někteří poradci se digitalizace bojí, že přijdou o práci. Bát se můžou jen ti, kteří pouze sepisují smlouvy. Na to je opravdu lidé potřebovat nebudou. Ti, co s klienty jejich potřeby skutečně konzultují, společně hledají komplexní řešení, nabízí přidanou hodnotu a následně řeší i servis a péči, tak ti se budoucnosti fakt bát nemusejí. Naopak. Ty čeká skvělá budoucnost.
 
A ještě jedna otázka na závěr, jaké je vaše manažerské krédo?
Pomáhám lidem růst, a to mi dodává energii.
 
Michal Koubek, franšízant OK POINTU Praha 3 – Žižkov a regionální ředitel senior společnosti Broker Consulting vystudoval Vysokou vojenskou leteckou školu v Košicích. Přes 25 let podniká, celou dobu se věnuje podpoře osobního i obchodního rozvoje týmu. Je absolventem i organizátorem mnoha seminářů osobního rozvoje. Profesně ho nejvíce baví investice a ještě více investiční nemovitosti. K jeho zálibám patří cestování, horská turistika, plavání, jízda na horském kole a lyžování.
 
Rozhovor vyšel v časopise Innovation 19. října 2020.
Michal Koubek: Klienti začali brát finance mnohem vážněji
Michal Koubek: Klienti začali brát finance mnohem vážněji
Nahoru
NASTAVENÍ COOKIES